Leer-Link wordt gedreven door verbinding. Door een natuurlijk aanvoelen/de wetenschap dat het menselijke gemis – het verlies van verbinding – meer kwaad dan goed doet en dat voel je. Ook in de onderwijswereld, net daar waar menselijke ontwikkeling centraal staat.
Graag wil ik samen met jullie enkele ‘struikelblokken’ uit de sector aanhalen, erkennen en zo goed mogelijk overwinnen. Want gedreven mensen in het onderwijs zijn essentieel.
“Wanneer je in je kracht wordt gezet, voedt dit niet enkel je leer-kracht, maar ook je veerkracht.”
Ik ben dankbaar dat ik al een rijke loopbaan in de onderwijswereld heb mogen afleggen en zo mocht aanvoelen wat goed liep en ook waar de mogelijke pijnpunten zitten. Ik begon als onderwijsbegeleidster op een psychiatrische afdeling waar jongeren die kampten met een drugsproblematiek, de tijd kregen om even te stoppen, te ademen en te achterhalen waarvoor zij zich konden motiveren. Na een tiental leerzame jaren ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging en ik vond een school voor buitengewoon onderwijs waar de nieuwe autoriteit reeds volledig werd geïmplementeerd. Hier leerde ik dat een school ook echt een thuis kan zijn en dat blijvend nieuwe kansen geven goud waard is. Daarnaast werkte ik als ondersteuner in een secundaire school en werkte ik 4 jaren in een eerstegraadsschool, waar ik zowel geschiedenis gaf als de taak van zorgcoördinator op me nam. Momenteel werk ik als focusondersteuner leerkrachtgericht ondersteuner binnen een leersteuncentrum, waar ik de kans krijg om mijn expertise in te zetten bij complexe onderwijsvraagstukken.
Al deze instanties hebben uiteraard hun eigenheid en toch is er die rode draad. Valt de verbinding weg, ontstaan er conflicten en ontevredenheid. Worden leerlingen en leerkrachten niet in hun kracht geplaatst, dan verdwijnt de motivatie.
Ik werk steeds vanuit een innerlijke drijfveer naar verbinding die zich gaandeweg heeft ontwikkeld en tot een hoogtepunt kwam tijdens mijn reis naar Lapland, daar waar ik ongerepte pure verbinding mocht ervaren.
De vraag ‘wie ben ik?’ Verdwijnt! Ik ben.
Ik ben verbonden met mezelf, de omgeving. Die verbinding vinden met jezelf en met de omgeving waarin je werkt is het initiële uitgangspunt van Leer-Link.
Aan de hand van voornamelijk ondersteuningstrajecten met leerkrachten en/of het beleid van school, real-life lezingen en bijscholingen op maat wil ik volop inzetten op verbindend onderwijs voor leerling, leerkracht en overkoepelend onderwijspersoneel.
Vanuit mijn jarenlange ervaring in verschillende takken van de onderwijswereld heb ik de motivatie vaak zien groeien, maar ook te vaak zien verdwijnen. Soms moet je even kunnen pauzeren, kunnen communiceren en voelen dat je begrepen wordt om er weer voor de volle 100% in te vliegen. Dat is normaal, dat is mens-zijn, daarbij helpt Leer-Link je maar wat graag.
In verbinding leer je immers graag als leerling EN voel je je capabel als leerkracht.
In verbinding met collega’s groei je in het leraarschap EN zullen ook de leerlingen er de vruchten van plukken.
Samen-Sterk
Elfride Verhoelst
gediplomeerd coach en mentor, student HERGO-moderator